Jak uzyskać przewagę na współczesnym rynku? Trzeba dysponować wartościowymi informacjami, które pozwolą opracować skuteczną strategię rynkową. Podstawę stanowi tu baza danych, która jest punktem wyjściowym do realizacji kampanii marketingowych oraz analizy rynku. Taką bazę można budować samodzielnie lub też skorzystać z gotowego rozwiązania. W jakich formatach dostępne są gotowe bazy danych?
Jak wybrać odpowiedni format bazy danych?
Aby dotrzeć ze swoją ofertą bezpośrednio do klienta, musimy posiadać jego dane. W zależności od formy promocji potrzebne będą dane teleadresowe, takie jak adres e-mail, kod pocztowy oraz dokładne dane osobowe przedstawicieli, czy to właścicieli, czy pracowników firmy. W celu zawężenia grupy docelowej przydatne mogą też okazać się informacje na temat formy prawnej firmy i profilu jej działalności. Wszystko to znajdziemy w jawnych rejestrach lub – jeszcze szybciej – w gotowych bazach danych firm. Na rynku dostępnych jest wiele baz obejmujących dane firm z różnych branż i regionów. Do dyspozycji są również rozmaite formaty udostępniania takich informacji. Wybór odpowiedniego sposobu ich przekazania zależy w dużej mierze od tego, w jaki sposób chcemy wykorzystać uzyskane dane – czy posłużą nam one do opracowania kampanii reklamowej, np. w ramach telemarketingu lub mailingu, czy może zastosujemy je w celu dokonania analizy rynku.
Istotne znaczenie ma rodzaj narzędzi, z jakich będziemy korzystać, przetwarzając uzyskane dane. – Podpowiada ekspert z portalu PanoramaDanych. – Zastanówmy się, jakim oprogramowaniem dysonujemy i który format jest przez nie obsługiwany.
Dostępne formaty baz danych
Renomowani brokerzy oferujący dostęp do wartościowych danych dostosowują format bazy do indywidualnych potrzeb klienta. Dostępnych jest tu kilka opcji:
- Excel – jeden z najpopularniejszych programów do tworzenia, wyświetlania i edycji baz danych. Arkusz kalkulacyjny pozwala na łatwe i szybkie dokonywanie obliczeń przy pomocy formuł, sporządzanie wykresów i statystyk. Poszczególne rekordy możemy dowolnie sortować i grupować. To idealna opcja, jeśli bazę danych chcemy potraktować np. jako narzędzie do analizy rynku.
- Etykiety – w tym przypadku poszczególne rekordy drukowane są na samoprzylepnym papierze, dzięki czemu gotowe dane, np. adres, można bezpośrednio umieścić na wybranym materiale. Naklejając gotowe etykiety, z łatwością zorganizujemy realizację przesyłek pocztowych.
- Access – kolejne popularne i niezwykle funkcjonalne narzędzie do obsługi baz danych, umożliwiające nie tylko segregowanie poszczególnych rekordów, ale też sporządzanie rozbudowanych formularzy i raportów. Format ten pozwala na automatyzację zadań i sprawne nimi zarządzanie, a także na importowanie i udostępnianie danych.
- Format tekstowy – dane zapisane w plikach tekstowych można łatwo edytować i kopiować, a także udostępniać w innych programach obsługujących uniwersalne rozszerzenia, takie jak TXT czy CSV.
- Protokoły FTP i API – przekazanie bazy może odbyć się przy użyciu wybranego protokołu komunikacyjnego, np. typu File Transfer Protocol.