Chatboty istnieją prawie od początku internetu. Na początku, były głównie źródłem rozrywki. Jednak postępy w branży, przekształciły chatboty w przydatne narzędzia, w tym dla opieki zdrowotnej.
Pierwsza linia frontu w walce z chorobą
Jednym z obszarów, w którym chatboty są pomocne w branży medycznej, jest autodiagnoza pacjenta. Współcześni lekarze zmagają się z pacjentami, którzy po przeczytaniu kilku artykułów w internecie uważają, że mogą postawić własną diagnozę.
Prawdą jest, że strony te mogą być przydatne, aby pomóc ludziom zrozumieć podstawowe problemy. Jednak niektórzy pacjenci mogą mieć wrażenie,że sami mogą postawić ostateczną diagnozę, zamiast szukać pomocy medycznej. Niestety tak nie jest. Na szczęście chatboty mogą być tutaj pomocne.
Chatboty mogą pomóc pacjentom w zrozumieniu objawów dzięki przetwarzaniu języka naturalnego i elastycznymi algorytmami uczenia się. Mogą również pomóc w dokładnym ustaleniu, czy potrzebują wizyty w gabinecie lekarskim.
Zamiast listy objawów chatbot oferuje coś zbliżonego do wstępnej, medycznej analizy.
Dostarczanie informacji pacjentom i rodzinom
Systemy chirurgiczne wspomagane robotami nie są nowym wynalazkiem.
Są co prawda za mało zaawansowane, by wykorzystywać je jako autonomiczne narzędzia do przeprowadzania zabiegów. Jednak zintegrowanie ich z chatbotami jako metodą dostarczania informacji, może być pierwszym krokiem do osiągnięcia tego celu.
Pomimo ciągłej komunikacji między rodzinami pacjentów, a chirurgami, operacje pozostają niezwykle stresującym przeżyciem dla rodzin. Chatboty mogą zostać wykorzystane, do informowania rodziny na bieżąco o statusie przeprowadzonej operacji.
Boty nie muszą podawać specyficznych informacji. Można je jednak wykorzystać do odpowiedzi na pytania ogólne, takie jak:
- Jak długo zwykle trwa operacja określonego typu?
- Jakie są powody, dla których może trwać dłużej niż oczekiwano?
Usprawnij proces obsługi klienta
Nie ma znaczenia, o jakiej branży czy sytuacji pomyślisz, siedzenie przez pół godziny w kolejce, aby uzyskać odpowiedź na proste, podstawowe pytanie, jest denerwujące. Rozmowa z botem służy do obejścia tego problemu. poprzez zautomatyzowanie udzielania odpowiedzi na podstawowe pytania, takie jak godziny pracy, rodzaje oferowanej opieki i inne podobne zapytania.
W przypadku niektórych instytucji stają się preferowaną metodą zapewnienia początkowej fazy obsługi klienta. Bezpieczny system chatbotów może również służyć do dostarczania podstawowych informacji o pacjencie. Obejmuje to rutynowe wyniki badań i powiadomienia o przedłużeniu recepty. Apteki mogą korzystać z podobnych systemów do żądania uzupełnień od swoich dostawców.
Ryzyko związane z chatbotami dla branży medycznej
Podobnie jak w przypadku wdrażania każdej, uproszczonej sztucznej inteligencji, przed wdrożeniem systemu należy zastanowić się, co może pójść nie tak. Microsoft nauczył się tej lekcji w 2016 roku. Ich uczący się chatbot stał się rasistą po jednym dniu na Twitterze i musiał zostać wyłączony.
Istnieje również kwestia udostępniania tajnych informacji o pacjencie w systemie sieciowym. Chociaż jest mało prawdopodobne, systemy obsługujące chatboty mogą zostać złamane, a poufne dane o stanie zdrowia mogą zostać upublicznione w internecie.
Daleko nam do posiadania kompleksowego systemu chatbotów, który zintegrowany z powszechnym systemem ochrony zdrowia, przyniesie korzyści pacjentom w całym kraju.