RODO w firmie, czyli jak dbać o bezpieczeństwo danych osobowych

Z pewnością wiesz, że na każdym polskim przedsiębiorcy ciąży obowiązek właściwego zarządzania danymi osobowymi – zarówno pracowników, jak i kontrahentów. Jak to zaplanować w praktyce? Oto kilka wskazówek, które Ci w tym pomogą – sprawdź!

RODO w małych firmach – czy naprawdę tyle utrudnia?

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, zwane potocznie i skrótowo RODO, jest aktem prawnym Unii Europejskiej, które jest zgodne z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. W Polsce zaczęło obowiązywać 25 maja 2018 roku – i od razu spotkało się ze sporym sprzeciwem ze strony przedsiębiorców. Dlaczego? Szczególnie dla tych małych firm jest to spore wyzwanie biurokratyczne, jako że muszą we własnym zakresie opracować i wdrożyć adekwatne zabezpieczenia – w sumie bez żadnej odgórnej gwarancji, że przy późniejszej ewentualnej kontroli zostaną one uznane z wystarczające czy też staną się powodem do naliczenia kary.

Jak chronić dane osobowe w malej firmie?

Na co powinieneś zwrócić uwagę, organizując kwestie dotyczące RODO w Twojej firmie? Oto kilka wskazówek, z których możesz skorzystać:

– wykonaj backup danych – a następnie zabezpiecz w miejscu z ograniczonym dostępem, z którego trudno je będzie wykraść;

– zaszyfruj transmisję danych – wymień program pocztowy na nowocześniejszy, a podczas przeglądania sieci zwracaj zawsze uwagę na to, czy połączenie jest bezpieczne;

– skutecznie zabezpiecz dostęp do danych – najlepiej ograniczając fizyczny dostęp do nich. Dobrym pomysłem będzie tu przeniesienie akt osobowych pracowników do chmury – obecnie dopuszczalnym jest przechowywanie ich jedynie w firmie elektronicznej;

– aktualizuj na bieżąco programy ochronne – tylko aktualny antywirus ochroni Cię przed wirusami i złośliwym oprogramowaniem mogącym wykradać informacje z Twojej sieci firmowej;

– skorzystaj z systemu zarządzania firmą (CRM) – aby zyskać pewność, że wszystko jest tak, jak być powinno, skorzystaj z gotowego systemu zaprojektowanego tak, by sprawnie, a przede wszystkim bezpiecznie zarządzać zgromadzonymi przez firmę danymi osobowymi. Więcej informacji na temat bezpiecznego przechowywania danych znajdziesz na Wfirma.pl!

Czym grozi niezastosowanie się do przepisów?

Wydaje Ci się, że i tak nikt tego nie sprawdzi, więc nie warto wdrażać zmian? To próżne nadzieje. Polskie instytucje wzięły się na za to poważnie, czego wynikiem są kontrole sprawdzające, jak wygląda sytuacja w konkretnych przedsiębiorstwach – i będzie ich jeszcze więcej.

Zanim zbagatelizujesz tę sprawę, zwróć również uwagę na to, jak poważne mogę być teg konsekwencje. Za naruszenie danych osobowych możesz liczyć na karę w wysokości 2% obrotów firmy lub równą 10 000 000 euro. Co więcej, istnieją specjalne przypadki, w których karę tę można podwoić do 4% obrotów lub 20 000 000 euro. Musisz przyznać, że to zbyt duże sumy, by podchodzić do tego tak lekkomyślnie.

RODO w firmie, czyli jak dbać o bezpieczeństwo danych osobowych
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here