Podróż służbowa – od czego zacząć?

W XXI wieku służbowe podróże samolotem w wielu branżach są właściwie normą i codziennością. Prowadzenie międzynarodowych interesów czy kontakty z kontrahentami z innych krajów wymagają szybkiego i sprawnego przemieszczania się po całym świecie, a nie ulega wątpliwości, że to linie lotnicze gwarantują dotarcie do celu w najkrótszym czasie.

W XXI wieku służbowe podróże samolotem w wielu branżach są właściwie normą i codziennością. Prowadzenie międzynarodowych interesów czy kontakty z kontrahentami z innych krajów wymagają szybkiego i sprawnego przemieszczania się po całym świecie, a nie ulega wątpliwości, że to linie lotnicze gwarantują dotarcie do celu w najkrótszym czasie.
Choć każda podróż służbowa jest przynajmniej odrobinę inna, niektóre elementy przygotowań są do siebie bardzo zbliżone. I nie chodzi tu oczywiście o samo spotkanie z klientem czy prezentację na szkoleniu, a wyłącznie o czynniki ściśle związane z samą podróżą oraz jej organizacją i płatnościami.

Z pewnością musisz pamiętać o przestrzeganiu wymogów dotyczących wielkości bagażu oraz jego zawartości. Nie zapominaj, że mogą być one różne zależnie od wybranej linii lotniczej. Podstawą jest plan – weź pod uwagę wszystko, co może zdarzyć się w czasie podróży i postaraj zabezpieczyć się na każdą ewentualność. W podróż służbową warto też zabierać ubrania eleganckie, wygodne i sprawdzone – dzięki temu podbudujesz pewność siebie. Więcej praktycznych wskazówek znajdziesz w poradniku dotyczącym tego, jak spakować bagaż podręczny na podróż służbową.

Podróż służbowa – co powinien zapewnić pracodawca?

Wszystko to, co pracodawca musi zapewnić pracownikowi w czasie odbywanej delegacji, określone zostało w odpowiedniej np. broszurze Państwowej Inspekcji Pracy. Nie znaczy to oczywiście, że wskazane tam limity czy widełki kwotowe nie mogą zostać przekroczone – oczywiście z korzyścią dla pracownika. Najlepszym przykładem jest tu dieta na podróż służbową. Jeśli czas wyjazdu przekracza 12 godzin, wysokość diety na wyżywienie wynosi 30 zł. Trudno sobie jednak wyobrazić, aby pracownik wysyłany na podróż służbową do Niemiec czy Stanów Zjednoczonych otrzymał od pracodawcy zaledwie 30 zł. Dlatego też ustalone limity w rzeczywistości mogą być dość rzadko stosowane.

Skoro kwestia tego „ile” jest w dużej mierze dowolna, lepiej zająć się tym, „co” pracodawca musi zapewnić w trakcie podróży służbowej. Najkrócej można to opisać po prostu jako wszystkie koszty związane z prawidłowym wypełnieniem obowiązków służbowych przez pracownika. Oznacza to, że w czasie delegacji pracodawca powinien zapewnić właściwy nocleg, a także transport – znaczy to, że pracownik nie zostanie obciążony tymi kosztami. Zwykle zalicza się też do tego pełne wyżywienie, a także inne ewentualne tzw. koszty pracodawcy, jak np. bilety na szkolenia, konferencje czy pozostałe wydarzenia, w których delegowany ma wziąć udział itp. Należy pamiętać, że to, ile w rzeczywistości zapewni pracodawca, w dużej mierze zależy od posiadanych przez niego środków oraz po prostu elastyczności.

Za co płaci delegowany?

Tu ponownie wiele zależy od tego, na ile pozwoli pracodawca. Jeśli zgadza się on jedynie na podróż w klasie ekonomicznej, za podwyższenie klasy podróży należy dopłacić samodzielnie – o ile podróżny ma takie życzenie. Podobnie wygląda sprawa np. z wynajęciem noclegu w wyższym standardzie.

Pracodawca nie musi pokrywać także wszelkich wydatków dodatkowych ze strony delegowanego. Wliczają się w to m.in. koszty związane z rozrywką, dojazdami innymi środkami komunikacji niż ustalono czy po prostu wydawaniem wyższych środków niż pierwotnie ustalono. Dlatego też przed każdą podróżą śłużbową należy dokładnie ustalić z pracodawcą jakie środki i w jakiej wysokości pozostają do dyspozycji delegowanego.

Opóźniona podróż służbowa – co zrobić?

Jeżeli twój lot służbowy został opóźniony lub odwołany, warto powalczyć o odszkodowanie. Jego wysokość może wynosić nawet aż 600 €, a co ważniejsze – ewentualna rekompensata przysługuje tobie, a nie pracodawcy, nawet jeśli to on opłacił podróż. Aby złożyć reklamację do linii lotniczych należy zachować dokumenty zawierające dane podróżnego oraz lotu, może być to np. potwierdzenie rezerwacji, karta pokładowa lub bilet lotniczy. Co ciekawe rekompensata o wartości 30-75% ceny biletu należy się także w sytuacji, gdy linia lotnicza przeniesie pasażera do niższej klasy podróży.

Aby poznać więcej informacji związanych z dochodzeniem swoich praw do odszkodowania z tytułu opóźnionego lub odwołanego lotu od linii lotniczych, odwiedź stronę GIVT. Znajdziesz tam wszelkie wskazówki dotyczące postępowania reklamacyjnego, a także uzyskasz niezbędną i specjalistyczną pomoc.

Poprzedni artykułJaki boks dachowy wybrać?
Następny artykułEndermologia – wskazania, zalety oraz efekty endermoliftingu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj